Sover du egentlig godt om natten?
Besvar 11 myter om søvn
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
sandt

Helt til vi bliver 25 år har vi faktisk brug for mere end 8 timer, men for voksne over 25 bør hovedet ligge på puden mellem 7 og 9 timer hver nat.

Vil du have et konkret råd, skal du sigte efter 7½ timer søvn, for at få hvad du har brug for.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
Sandt og Falsk

Det er bedst at sove nogenlunde regelmæssigt og helst i 7½ time. Men det er faktisk helt normalt at vågne et par gange om natten. Der sker derfor heller ikke noget ved, at du står op for at tisse eller drikke en tår vand. Men undlad at tænde lyset, så du ikke aktiverer din hjerne for meget. Og hop tilbage i seng igen bagefter.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
Sandt

Mobiltid i sengen gør det både sværere for dig at falde i søvn, og det forringer din søvn. Det blå lys fra skærmen påvirker din døgnrytme og din hjernes forståelse af, at ’nu er det sengetid’. Derudover aktiverer telefonen din hjerne. Så hold pause fra skærmen mindst en time inden du skal i seng.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
Sandt

Du skal helst sove i et rent rum. Det vil sige: Ud med ryatæppet og andet, der gemmer på allergifremkaldende støv. Desuden skal værelset helst være fugtneutralt, mørkt og uden forstyrrende kæledyr. Om det skal være koldt eller varmt afhænger lidt af, hvor tyk din dyne er, og hvor meget nattøj,
du kan lide at have på - men sigt efter 19-22 grader.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
Falsk

Sovemedicin kan godt få dig til at falde i søvn, men det kurerer ikke dine søvnproblemer. Intet tyder på, at det fjerner almindelige søvnforstyrrelser, og sovemidler hjælper desuden kun i kort tid. Tager du dem regelmæssigt, øger du faktisk din risiko for at blive syg.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
SANDT og falsk

Begge dele er faktisk vigtige. Hvis du sover så dårligt, at du ikke kan fungere om dagen, så er det helbredsskadeligt. Hvis du sover for lidt, er det også skadeligt. Hvis du for eksempel generelt sover 2 timer mindre om natten end de 7-9 timer, du har brug for, så øger du din risiko for at få hjertekarsygdomme.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
Sandt

En powernap øger mængden af dyb søvn, og under dyb søvn lærer du. Tager du en powernap
i løbet af dagen, styrker du simpelthen din hjernes evne til at lagre det, du lige har lært. Samtidig er det bevist, at det gør dig bedre til at lære nye ting. Og så nedsætter det dit søvnbehov om natten.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
(næsten) Sandt

Kronisk dårlig søvn eller mangel på søvn øger din risiko for at blive syg. Hvis du samtidig er træt og uoplagt om dagen, kan det reducere din livslængde med 2-6 år. Livslængde for rygere er afkortet med cirka 7 år. Så det er næsten lige så vigtigt med sunde søvnvaner, som det er at leve sundt.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
FALSK

Du bør gå i seng og stå op nogenlunde samtidig hver dag. Ellers ødelægger du din døgnrytme. Og prisen for en ødelagt døgnrytme er stort set altid, at du sover for lidt og bliver træt om dagen. Du kan sagtens blive længe oppe en gang i mellem, men hvis du hele tiden ændrer på din vågen-søvnrytme, kan du få rigtig meget besvær med din søvn.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
Falsk

Du bør undgå fysisk hård træning, lige inden du skal sove. Det aktiverer nemlig kroppen.
Til gengæld sover du bedre, hvis du træner og er fysisk aktiv på andre tidspunkter i løbet af dagen. (Når det kommer til sex – ja så er det et privat anliggende, hvornår det bedst foregår.)

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
SANDT

Soveværelset er til søvn og intet andet. Ok, måske også til sex, men du skal undgå medier og andre aktiverende ting i soveværelse. Selvom du ikke tror, du bliver forstyrret, så reagerer din hjerner på hvert et bip fra telefonen og på filmen, der bliver ved med at spille. Også når du er faldet i søvn.

Kilde: Overlæge Poul Jennum, leder af Dansk Center for Søvnsygdomme
Grafik: Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)
Kan du forestille dig, at være vågen imens din krop sover? Rene lider af søvnparalyse. Tag med ind i hans vågne mareridt her
Af: Navn (Email)
Af: Sara Pagh Koefod (sapa@dr.dk) og Lise Grønvald Nielsen (lisg@dr.dk)