Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere

Det kan være lækkert med pølser og bøffer på grillen, men du gør det godt for dit hjerte, hvis du vælger fisk eller kylling i stedet.

© colourbox

 

Lagt på af: Sanne Strøh Andersen

 

Kød fra de firbenede er skidt for hjertet

01. jun. 2012 11.27 Sundhed

Vi har længe vidst, at oksekød og kød fra andre firbenede dyr, øger risikoen for kræft. Men nu er der en endnu en grund til at tænke sig om, inden du lægger den røde bøf eller pølser på grillen. Dit hjerte er nemlig heller ikke vild med alt det røde kød, skriver Hjerteforeningen.

Forskere fra Harvard School of Public Health i Boston, USA har nemlig fundet ud af, at der er en sammenhæng mellem rødt kød og højere dødelighed. Spiser du fx dagligt en portion forarbejdet rødt kød såsom pølser, bacon og pålæg, stiger din risiko for at dø med 20 %.

Bøf, koteletter og lam er heller ikke ligefrem sundt at spise hver dag ifølge det amerikanske studie. Spiser du en portion uforarbejdet kød om dagen som f.eks. en rød steak, stiger dødeligheden med 13 %. Spiser du der i mod fisk, kylling, grønsager hver dag, så falder dødeligheden med op til 19 %, konkluderer forskerne.

Bacon og pølser værst
Forskerne har spurgt i alt 37.000 mænd og 83.000 kvinder om deres kødvaner via et spørgeskema igennem fire år. Her fandt de ud af, at jo større indtag af rødt kød, du spiser i løbet af en dag, jo større er risikoen for at dø af hjertekarsygdom og kræft.

Forskerne fandt også ud af, at et dagligt indtag af pølser, bacon og hakket kød er værst. Salt og nitrit tilsat disse produkter kan være én årsag til, at de øger risikoen. Spiser du én pølse eller to skiver bacon i gennemsnit hver dag livet igennem, er det nok til at risikoen stiger. Vælger du i stedet andre proteinkilder – som fisk, kylling, nødder, bønner, magre mejeriprodukter eller fuldkorn – reduceres risikoen.

Kost drejer sig ikke bare om, hvad man undgår at spise, men også hvad man spiser i stedet. Det skriver professor Dean Ornish ved University of California i San Francisco i en kommentar til studiet. Dermed giver det at erstatte rødt kød med sundere madvarer en dobbelt positiv helbredseffekt.

- Alle bør sigte mod at spise lidt eller intet rødt kød og i stedet spise fisk, kylling, grønsager og bælgfrugter, påpeger han.

Skær ned på de firbenede
Hvor meget kød må du så spise og hvad bør du gå efter, hvis du vil grille en bøf henover sommeren?

Norske kostanbefalinger siger, at man ikke bør spise mere end 500 gram rødt kød om ugen. Så præcise anbefalinger har Hjerteforeningen ikke: - Gå efter de magre udskæringer og spis varieret. Derved mindsker du indtaget af rødt og forarbejdede kødtyper, forklarer Kirsten Sonne Pedersen, klinisk diætist i Hjerteforeningen.

- Skær ned på kødforbruget fra de firbenede dyr, da kød indeholder meget mættet fedt og transfedtsyrer, som påvirker det såkaldte lede kolesterol (LDL), der aflejrer kolesterol i karvægge og fremmer åreforsnævring. Spar også på de forarbejdede kødvarer fx pålæg, da de er tilsat meget salt, som får blodtrykket til at stige. Tænk også på, hvordan du tilbereder kødet og brug fedtstoffer med et højt indhold af umættet fedt som fx raps- eller olivenolie, siger Kirsten Sonne Petersen. 

 
ligenupaasundhed

Sådan kommer du i gang med et rygestop

Begynd i god tid med at bryde dine rygevaner og læg dem lidt om. Og tag en test, der viser, hvordan du bedst holder op.

 

Hop foråret ind - i sikkerhed

Giv den gas på havetrampolinen i det gode vejr. Men hold dig lige til et nogle få sikkerhedsregler - så undgår du brækkede lemmer.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Sygdom > Hjertet > Artikler

© Copyright DR 2018. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.