Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere
Forårsglad

Så er det forår! Motion er med til at give dig ny energi i foråret.

© Colourbox

 

Lagt på af: Dorthe Boss Kyhn

 

Fem gode råd mod forårstræthed

25. mar. 2011 09.00 Sundhed

Langt om længe er det blevet forår, og mennesker omkring dig stråler af glæde og energi, synes du. Men selvom du har ventet og ventet på foråret - så lader både humør og ekstra energi måske vente på sig. Hvorfor nu det?
Studerende i Ernæring og Sundhed Jette Hoffmann Uhre og kandidat i Human ernærig, Preben Vestergaard Hansen fra Professionshøjskolen Metropol, tidligere SUHR`s, har kigget nærmere på, hvorfor mange af os lider af forårstræthed, og hvad du stiller op, hvis det har ramt lige netop dig: 

Hver fjerde af os lider af forårstræthed, viser svensk forskning fra Stockholms Universitet. Nogle bliver mere deprimerede og trætte, mens andre bliver så matte, at de kan have vanskeligt ved at koncentrere sig.

Energi er noget af det vigtigste for os mennesker, hvis vi vil have vores hverdag til at fungere. Pludselig mangel på energi kan derfor nemt få os til at træffe anderledes valg i hverdagen. Du kender det måske. Du vågner op om morgenen med en følelse af, at du kun næsten lige har lukket øjnene. Med litervis af kaffe, og lidt for meget sødt, klarer du dig igennem dagen.

Til trods for trætheden, kan du alligevel ikke sove ordentlig om natten, og næste morgen begynder mareridtet forfra.

Kost, motion, søvn og stress er de livsstilsfaktorer, som har størst betydning for vores energi-niveau. Når vi mangler energi, er det desværre også ofte de områder, vi slækker mest på, og vi kan derved nemt risikere at ende i en ond cirkel af energiløshed.

I en sådan situation kan det virke ret uoverskueligt, at tage fat på alle fire livsstilsfaktorer på én gang - men fat mod. Heldigvis er alle faktorer stærkt forbundet med hinanden, og derfor skal der ofte kun meget få ændringer til, for at starte en positiv kædereaktion, der kan give dig energien tilbage. Overvej derfor blot hvilket område, der virker mest overskueligt for dig at tage fat på lige nu. Sådan kan du få energien tilbage:

Sov godt
Det kan være svært at få de 7-8 timers søvn som eksperterne anbefaler. Dog er kvaliteten af den søvn, du får, faktisk mindst lige så vigtig som antallet af timer. Sørg bl.a. for at spise senest tre timer før du skal sove, ellers skal kroppen bruge energi på at fordøje hele natten, og du vil måske vågne op uden at føle dig ordentligt udhvilet. Har du brug for at spise lidt inden sengetid, så vælg noget let, som f.eks. frugt og nødder.
Sørg også for, at få masser af dagslys fra morgenstunden. Produktionen af melatonin, som er det stof, der gør os naturligt trætte, bliver nemlig forsinket om aftenen, hvis vi ikke får tilstrækkeligt med lys om morgenen. For meget kunstigt lys og elektronik i timerne før du skal sove kan også forstyrre melatoninproduktionen.

Bevæg dig
Motion kan forebygge træthed om dagen og få dig til at sove bedre om natten. Når vi taler om motion, tror mange, at det kun gør godt, hvis det er hårdt og ubehageligt, og derfor opgiver vi ofte på forhånd. Heldigvis er alle former for motion bedre end ingenting, især når det gælder vores energi.
Så næste gang du får lyst til at smide dig på sofaen, så prøv f.eks. at gå en rask tur, og se hvad det gør for dig. En kombination af sollys, frisk luft og motion har den bedste effekt. Undgå at motionere sent om aftenen, hvis du har problemer med at sove ordentligt om natten.

Hold igen med kaffe og sukker
Højt indtag af kaffe, sukker og chokolade kan gøre dit blodsukker ustabilt og være med til at fastholde dig i den onde cirkel. Hvis du har stor trang til stimulanser, så prøv gradvist at finde alternativer der er lidt bedre, i stedet for at forbyde dig selv det hele på én gang.

Skru ned for forventningerne
Vi har generelt meget høje forventninger til os selv om foråret. Pludselig skal vi ud af vores lange vinterhi. Der skal blandt andet gøres forårsrent, og vi skal være mere aktive og sociale. Hvis vi ikke lever op til vores egne forventninger, bliver vi skuffede, og det kan tære på vores energi. Prøv derfor at tage udgangspunkt i hvordan du har det lige nu, og fokusere på at tage én ting, ét skridt ad gangen.

Slip den dårlige samvittighed
For mange bekymringer er typisk årsag til træthed. Hvis du oplever at være faldet i den onde cirkel, så er det vigtigt, at du ikke giver dig selv dårlig samvittighed. Det kan nemlig gøre dig stresset, og være med til at forværre din situation. I stedet for at fokusere på alle de ting, du burde gøre, så prøv at give dig selv et skulderklap for de positive ting, du rent faktisk har fået gjort. Husk på, det er ganske menneskeligt ikke at være helt perfekt.

Læs også

 
The underlying connection was closed: An unexpected error occurred on a send.

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 
 
 
  
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Foraar

© Copyright DR 2018. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.