Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere
 
 

Skrevet af: Louise Lundgren Berg

 

I dag skal vi have æbleskiver

08. dec. 2012 08.00 Sundhed

Æbleskiver er blevet bagt helt tilbage i middelalderen, men æbleskiverne fra dengang er meget forskellige fra dem vi spiser i dag. Dengang var de rent faktisk skiver af æble som blev dyppet i dej og stegt på panden.

I 1700-tallet blev æbleskivepanden opfundet, og æbleskiverne blev derefter bagt på denne specielpande. Dengang blev æbleskiverne fyldt med æblestykker, æblegrød eller andre former for frugter og frugtmos.

Æbleskiverne var en delikatesse og blev serveret som dessert ved festlige lejligheder. De rigeste borgere bagte æbleskiverne af, det dengang, kostbare hvedemel, mens resten af befolkningen, og folk på landet, bagte æbleskiverne af rugmel eller sigtemel.

Hold igen
Æbleskiverne, vi spiser til jul, der hverken indeholder æbler eller frugtmos, har altså ikke meget til fælles med æbleskiverne fra middelalderen. Æbleskiverne i dag er hovedsageligt bagt på hvedemel, og kan købes billigt på frost i alle supermarkeder ved juletid.

Æbleskiver er blevet en fast del af årets julearrangementer, og nydes i stor stil. Men selvom æbleskiver smager vidunderligt, kan det godt betale sig at holde lidt igen med indtaget.

Æbleskiverne indeholder nemlig en helt del energi (kcal), og næsten ingen sunde næringsstoffer.


Mange kalorier
Især de præfabrikerede æbleskivers energiindhold er højt, idet der bruges en hel del fedt under fremstillingen. I gennemsnit indeholder tre-fire stykker  af de præfabrikerede æbleskiver 300 kalorier.

Til sammenligning har en mand i gennemsnit brug for 2900 kalorier om dagen og en kvinde har brug for 2500 kalorier om dagen.  Man får altså over 10 procent af det daglige kaloriebehov dækket ved at spise 3-4 æbleskiver.

Så hvis du gerne vil ud og motionere æbleskiverne af igen, så skal du regne med, at du skal gå rask til i en times tid, før de er forbrændt.

Æbleskiver indeholder med andre ord rigtig meget energi, og derudover indeholder de præfabrikerede æbleskiver også en del tilsætningsstoffer og smagsforstærkere.

Hjemmebagte og sundere
Æbleskiverne kan dog laves meget sundere, hvis man bager dem selv. Ved selv at bage sine æbleskiver kommer man både udenom en stor del af fedtet og tilsætningsstofferne.

De traditionelle opskrifter på hjemmelavede æbleskiver kan gøres sundere ved at udskifte halvdelen af hvedemelet med en fuldkornsmel og ved at stege æbleskiverne i olie i stedet for smør.

Derudover kan man lige som i gamle dage komme æblestykker eller æblemos i æbleskiverne.

Ved disse små ændringer får æbleskiverne en sundere næringsprofil og indeholder både sunde fedtsyrer og kostfibre.

Kilde: Nationalmuseet, m. fl.

Louise Lundgren Berg


Louise Lundgren Berg er studerende i human ernæring på Professionhøjskolen Metropol. Men lige for tiden er hun i praktik på DR Sundhed, hvor hun skriver historier om sund kost og livsstil.

 

Hjemmelavede æbleskiver

25 g gær, 2 ½ dl mælk, 125 g hvedemel, 2 æggeblommer, 1 tsk. sukker, ½ knsp salt, 1 citron (usprøjtet), ½ tsk. st. kardemomme, 2  æggehvider, ca. 26 g smør til bagning og evt. fyld som æblestykker, æblemos, svesker eller rosiner.

Rør gæren ud i lun mælk. Tilsæt mel og rør dejen glat og klumpefri. Del æggene. Tilsæt æggeblommer, sukker, salt, fint revet skal af citron og kardemomme. Sæt dejen lunt til hævning ca. 1 time. Pisk æggehviderne stive og vend dem i dejen. Hæld dejen i en kande og bag æbleskiverne straks.

Kilde: Ingeborg Suhr MAD

 

Æbleskiver i USA

Amerikanerne er vilde med æbleskiver, men i modsætning til os danskere, spiser de dem hele året rundt og som morgenmad. Æbleskiverne laves på samme måde i en æbleskivepande, men i stedet for at spise syltetøj og puddersukker til, laves æbleskiverne i utalige varianter med alt fra ostefyld og grøntsager til bærfyld og chokolade.

Kilde: Nationalmuseet

 

 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
The underlying connection was closed: An unexpected error occurred on a send.

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 
 
 
  
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Jul > Artikler

© Copyright DR 2018. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.