Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere
cyklist

Cykling kan med fordel også bruges til seriøs slankekur.

Foto: Colourbox

 

Skrevet af: Lars Bo Axelholm

 

Cykling er også seriøs slankekur

22. sep. 2011 15.30 Sundhed

Hvis du gerne vil i gang med at dyrke motion - men ikke kan udstå tanken om at skulle snøre løbeskoene, kan du med god samvittighed hoppe på din cykel i stedet for. Motionscykling har nemlig en række fordele frem for løb, og det kan også bruges som slankekur.

- Det er væsentligt mere fredsommeligt at cykle end at løbe - på cyklen slipper du for de stød, som benene får, når du løber, forklarer Jens Bangsbo, der er professor ved Institut for Idræt ved Københavns Universitet.

- Og samtidig belaster du ikke sener og bindevæv i kroppen nær så hårdt som ved løb, forklarer Jens Bangsbo.

- Endelig bliver hjerte og kredsløbet ikke påvirket så hårdt, som det gør ved løb. Det betyder, at du kan cykle i længere tid end du kan løbe. Det er cyklens klare fordel, siger Jens Bangsbo.

Cykling går hurtigere end løb
En anden fordel, som den tohjulede har, er tempoet. For mange er cyklen derfor et rigtig godt alternativ til bilen eller offentlig transport, når det gælder om at komme til og fra jobbet.

Hvis du skifter bilen ud med cyklen, når du pendler til jobbet, har du taget hul på en effektiv slankekur:
Hvis en kvinde på 60-65 kilo skifter bilen ud og cykler 10 km til og fra arbejde i en måned, vil hun forbrænde 4000 ekstra kalorier. Et kilo kropsfedt er cirka 7000 kalorier, så efter en måned på cyklen er man godt i gang med en seriøs slankekur.
Det viser beregninger, som Dansk Cyklist Forbund har foretaget.

Pulsen skal op
Der er altså god grund til at hoppe på cyklen, hvis du gerne vil dyrke skånsom motion.
Men måske skal du alligevel overveje at kombinere din træning, så du også løber ind i mellem.

Problemet ved cykling er nemlig, at de fleste vil have svært ved at få pulsen i vejret, og det er nødvendigt, hvis du virkelig vil forbedre din kondition, forklarer Jens Bangsbo:

- Intensiteten for den almindelige motionist bliver ikke så høj på cykel, som ved løb. Typisk vil din puls ved cykling ligge omkring 140 slag i minuttet - mens den ved løb nemt ryger op omkring 160, siger Jens Bangsbo.

Han forklarer, at den nyeste forskning inden for området viser, at det er vigtigt med høj intensitet i træningen.

- Al træning er bedre end ingen træning. Men hvis du virkelig vil forbedre din sundhed, så skal du altså indlægge spurter i din cykeltræning. Og det vil mange nok have svært ved, når de cykler til og fra arbejde, siger Jens Bangsbo.

Gi´den gas
Han foreslår derfor, at man 1-2 gange om ugen kører en ekstra tur på cyklen, hvor man virkelig giver den gas, for eksempel ved at spurte eller køre op ad bakke og på den måde får trænet med høj intensitet.

- Mange når et vist træningsniveau, og så har de svært ved at forbedre formen yderligere, siger Jens Bangsbo. Det gælder både for løbere og cyklister.

- Hvis du ændrer lidt på dit træningsmønster - for eksempel ved at indlægge spurter i din træning - så er der meget at hente for din sundhed, slutter Jens Bangsbo.

Pedalkraft

Som tommelfingerregel forbrænder du 10 kalorier for hvert minut, du cykler - hvis du altså bare træder godt til. Så hvis du cykler i en time har du forbrændt 600 kalorier - eller hvad der svarer til to chokoladebarrer.
Kilde: Dansk Cyklist Forbund

 

 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
The underlying connection was closed: An unexpected error occurred on a send.

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 
 
 
  
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Motion > Artikler

© Copyright DR 2018. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.