Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere
solbadning

Husk også lige parasollen, når du solbader.

Foto: Colourbox

 

Redigeret af: Dorthe Boss Kyhn

 

Vi slikker sol for at få D-vitamin

07. jun. 2012 06.00 Sundhed

De fleste danskere solbader for at blive brune, men ca. 40 procent lægger sig også i solen for at få D-vitamin. Det viser en ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, der har kortlagt danskernes solvaner.

Men det ikke er nødvendigt at solbade for at få nok D-vitamin, og danskerne udsætter sig derved for alt for meget UV-stråling.

Få minutter i solen midt på dagen - mere skal der ikke til, for at personer med lys hud kan få dækket deres behov for D-vitamin i sommermånederne.

-Mange danskere er meget optagede af, om de får nok D-vitamin, og det er uheldigt, hvis det fører til lang tid i solen og solskoldninger, siger Line Rasmussen projektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens solkampagne.

Solbadning er særligt udbredt blandt kvinder, viser undersøgelsen, ’Danskernes solvaner i den danske sommer 2011’, der bygger på besvarelser fra 4130 danskere i alderen 15-64 år.

Ifølge undersøgelsen opholder 37 procent af de danske kvinder sig i solen for at blive brune én eller flere dage om ugen, hvis vejret er til det, og de har fri.

D-vitamin er oppe i tiden
D-vitamin har ifølge Kræftens Bekæmpelse været genstand for meget debat i disse år, og der er gennem de seneste år skrevet meget om det fedtopløselige vitamin, hvis vigtigste funktion er at sikre omsætningen af kalk og fosfat i kroppen.

Den store interesse for D-vitamin ser ud til at have givet danskerne en undskyldning for at blive længe i solen. Mens det i dag er 41 procent af de solbadende danskere, der nævner D-vitamin som begrundelse for, at de solbader, var det kun 24 procent i 2007.

- D-vitamin er vigtigt for kroppen, og vores anbefaling er ikke, at man holder sig ude af solen, men der er absolut ikke grund til at ligge og stege. Tommelfingerreglen er, at man ikke opholder sig længere end ca. 20 minutter i solen midt på dagen uden at bruge solbeskyttelse og vigtigst af alt, at man ikke bliver solskoldet. Så man kan sagtens nyde solen, få nok D-vitamin og forebygge kræft i huden på samme tid, siger Line Rasmussen.

For meget sol
At danskernes problem snarere er for meget end for lidt sol, vidner kræftstatistikkerne om.

Unge danske kvinder har den hyppigste forekomst af modermærkekræft i verden, og antallet af danskere, der får hud- eller modermærkekræft, er nærmest eksploderet. Over de sidste 30 år er antallet af nye tilfælde af kræft i huden tredoblet, og det går fortsat den gale vej. Hvert år rammes ca. 1.630 danskere af modermærkekræft og ca. 12.000 rammes af almindelig hudkræft.

Om D-vitamin

Vi danner D-vitamin i huden, når den rammes af solens stråling. Dermed bliver sollyset vores vigtigste kilde til D-vitamin. Vi får også D-vitamin fra kosten. Desuden anbefales et tilskud af D-vitamin til særlige risikogrupper for at forebygge direkte mangelsymptomer, som f.eks. knogleskørhed.

D-vitamin dannes i huden i løbet af ganske kort tid, når vi opholder os i solen og hurtigere end den tid, det tager at blive rød eller forbrændt af solen. Derfor bør man aldrig opholde sig længere tid ubeskyttet i direkte sol af hensyn til D-vitamin – det giver ikke mere D-vitamin, men øger blot risikoen for solskader, der på længere sigt kan give kræft i huden.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse

 

 

 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
 
The remote server returned an error: (404) Not Found.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Sommer > Artikler

© Copyright DR 2017. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.