Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere
linser

© Colourbox.com

 

Proteinrige bønner og linser

13. okt. 2010 13.44 Brevkasse Opdat.: 13. okt. 2010 13.45

Hej Zascha

Jeg er stadig i vegetarbegynderfasen og prøver at få min kæreste med på at blive mere og mere vegetar.

Da han går meget op i at få rigeligt protein, vil jeg gerne vide om der er nogle linser eller bønner der har et særligt højt indhold af protein?

Derudover har jeg hørt at hvis man fx. kombinerer rugbrød og kartofler, kan man opnå en høj proteinmængde. Har du hørt eller ved noget om denne slags kombinationer for at opnå et højere proteinindhold?

Jeg har et sidste spørgsmål ang. linser og bønner. Jeg har hørt at det er meget giftigt at spise rå bønner og er derfor lidt nervøs når jeg sætter bønner i blød natten over eller koger bønner og linser. Kommer der nogen former for giftstoffer i vandet når man koger eller sætter i blød? Og hvor tit bør man skifte vandet når man sætter bønner i blød natten over?

Jeg har fundet lidt forskellige vegetaropskriftsider på nettet.
Har du nogen du kan anbefale? - det er især inspiration til frokost og aftensmad jeg savner.

Med venlig hilsen
Iben


Zaschas svar


Soyabønner er de bønner der har det højeste proteinindhold, ca. 35,8 gram pr. 100 gram. Ellers er mungbønner og hvidebønner også rige på protein med ca. 22 gram protein pr. 100 gram.

Man kan ikke kombinere fødevarer, så de får et højere proteinindhold. I den kartoffelmad du nævner, har rugbrødet et gennemsnitligt proteinindhold på ca. 6.2 gram pr. 100 gram, og kartoflen ca. 2 gram protein pr 100 g. Ved at spise begge på en gang, er der ingen af disse fødevarer der får et højere proteinindhold, og derfor er svaret altså nej.

Proteinrige fødevarer

Det du kan gøre for at opnå et højt proteinindhold uden at spise kød, er at vælge fødevarer med et højt indhold af protein. Et alternativ til kartoffelmaden, kunne være en rugbrødsmad med æg eller bønnepaté (fås i de fleste dagligvarebutikker eller i helsekostforretninger).
Til aftensmad kunne du lave en middagsret med bønner, tofu eller begge dele, og dertil en kikærtesalat, eller humus med groft brød med nødder og kerner i.
Nøgleordet er at anvende fødevarer med et højt indhold af protein.

Giftige bønner

Vedr. linser, vil jeg lige gøre opmærksom på at de IKKE skal lægges i blød, men de skal skylles grundigt og koges.

Det er rigtigt at bønner indeholder et naturligt giftstof, som hedder lektiner. Lektiner ødelægges ved at koge bønnerne i minimum 30 min.

Hvis du ikke koger bønnerne nok, kan det give diaré, opkastninger og mavesmerter.

Derfor anbefales det at man skyller bønnerne grundigt, og lader dem stå i blød i en skål med rigeligt vand i 10-12 timer. I den tid vokser de til dobbelt størrelse. Du behøver ikke skifte vand i løbet af de 10-12 timer. Når du så skal bruge dem næste dag, skal du blot skylle dem godt inden du koger dem.
Jeg vil lige gøre opmærksom på at der også finde forskellige bønner på dåse, som ikke behøves at lægges i blød inden de skal anvendes i madlavningen.

Opskrifter

Der findes mange gode opskrifter på internettet. Jeg har sat et par links på til gode sider på nette. Ellers vil jeg anbefale dig at købe en eller to vegetariske kogebøger. Det kan være rigtig godt at have dem at støtte sig op ad, og typisk har de nogle grundopskrifter på forskellige vegetariske bøffer og postejer. Der findes rigtig mange gode på det marked. Og husk man kan altid lave en opskrift om til sin egen.

Venlig hilsen
Zascha

Zascha Kristensen

zascha

Zasha Kristensen er ved at færdiggøre sin Bachelor i ernæring og sundhed, med speciale i human ernæring. Hun har været vegetar i 10 år.

Zasha ved en masse om at leve som vegetar, samt ernæring og vægttab. Hun har i oktober 2010 svaret på spørgsmål på dr.dk/sundhed.

Se spørgsmål og svar

 
 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 
 
 
 

Nyt fra dr.dk/sundhed

 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Sund mad > Brevkasse

© Copyright DR 2019. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.