Ungerådgiver: Du skal ikke gå alene med dine problemer

Næsten hver fjerde ung føler sig presset og stresset, men få taler om det. Det ved 28-årige Lasse Pedersen alt om. Han er ungerådgiver hos organisationen Headspace, som er et anonymt og gratis rådgivningstilbud til børn og unge i alderen 12-25 år. Han er særligt interesseret i at skabe en tryg samtale, hvor der er plads til at sætte ord på de følelser, som påvirker mange unges mentale trivsel. Herunder kan du stille ham dit spørgsmål.

Ungerådgiver: Du skal ikke gå alene med dine problemer
Henrik spørger:

Jeg skammer mig over at være på dagpenge. Det er svært for mig at sende ansøgninger og jeg har spildt meget tid på ikke at konfrontere det.

Lasse Pedersen svarer:

Hej Henrik Det lyder virkelig ikke rart, men jeg kan godt forstå at du har den følelse. Det er ikke altid, at der er en særlig empatisk tone i debatten om danskere på dagpenge. Nogen gange kan debatten godt være decideret ydmygende for mange dagmodtagere, som egentlig gør alt for at få et job. Man kan godt blive meget stresset af, ikke at have et job. Jeg kan godt forstå, at det også kan være svært at konfrontere det. Skam er en alvorlig følelse, som vi mennesker helst ikke frivilligt ønsker at konfrontere. Jeg vil anbefale dig, at du så vidt muligt får italesat dine kompetencer overfor dig selv og andre, dvs. det du allerede kan og har viden indenfor. For du har også noget at tilbyde en arbejdsplads, både i form af erhvervserfaring, men også som det menneske du er.

Morten spørger:

Det var min SMS der blev læst op omkring søvn og pludselige tårer i øjnene hvad vil du mene jeg skal være OBS på?

Lasse Pedersen svarer:

Hej Morten Vi har alle et forskelligt søvnbehov, så det er vigtigt at du lytter til dig selv og finder ud af om du har brug for mere søvn. Hvis du har mulighed for at prøve at sove mere, så kan du eksperimentere med det og mærke om du får det bedre af det. Personligt har jeg det fx utroligt meget bedre ved 8 timer fremfor 6 timer. Mht. dine tårer i øjnene, så tænker jeg at det er vigtig at du tager tårerne alvorligt, og prøver at finde ud af hvad de tårer egentlig er et udtryk for. Det kan fx være at tage sig mod til enten, at snakke med et familiemedlem og/eller en ven eller veninde du har tillid til. Husk også at det er en mulighed for, at tale med din læge eller tilbud som headspace, hvor man kan få nogen at tale med om det der er svært. Det er også vigtigt, at få talt om tingene, selvom man ikke lige kan sætte ord på, hvad det faktisk er, at man fx er presset eller ked af det over. Det er ikke unormalt, at være ked af det uden at man egentlig ved hvorfor.

A spørger:

Jeg skammer mig over at have topkarakterer på uni, men alligevel at bruge det meste af min bachelorskrivningstid på at græde og ligge vågen

Lasse Pedersen svarer:

Hej A Det virker ikke rart, men jeg er glad for at du selv er opmærksom på, at der er noget som det ikke skal være. Jeg kunne forestille mig, at det ville vigtigt, at stoppe lidt op og prøve at finde ud af hvad der er vigtigt for dig på dit studie. Fx om karakterer er vigtigere end det sociale? Og får jeg prioriteret det på en måde, hvor jeg trives? Og jeg vil altid anbefale, at du ikke går alene med det og prøver at fortælle nogen, hvordan du har det. Du er altid velkommen til, at kontakte headspace fx ved at ringe/chatte/møde op i et af vores 16 centre. Du kan se mere på www.headspace.dk Vi kan også hjælpe med, at brobygge videre til andre tilbud, hvis det ikke er nok.

Simon spørger:

Hvad kan man gøre mod social anxiety

Lasse Pedersen svarer:

Hej Simon Hvis du har en formodning om, at du har socialangst, så vil jeg altid anbefale dig, at få undersøgt det nærmere ved egen læge, så du kan få den rette hjælp hurtigst muligt. Det er vigtigt at tage alvorligt, så man ikke ender med at være totalt isoleret. Hvis det er svært at komme ned til egen læge, så håber jeg at du har mulighed for, at række ud efter nogen i din omgangskreds, der kan hjælpe dig derned. Ellers skal du være velkommen til, at kontakte dit nærmeste headspace center. Vores frivillige kan godt tage en samtale på telefonen, men vi tilbyder også at være bisidder, hvis du har brug for en, der kan tage til lægen med dig.

Cecilie spørger:

Jeg har altid været meget målrettet. Nu skammer jeg mig over at tænke, om målet var det rigtige til at starte med.

Lasse Pedersen svarer:

Hej Cecilie Jeg snakker ofte med mange unge om, at de sætter en meget høj standard for sig selv. Det middelmådige resultat, er sjældent godt nok. Det er ofte at vi får det rigtig dårligt, hvis målet er at være perfekt, fordi det er et umenneskeligt mål at sigte efter. Vi kan næsten kun føle os utilstrækkelige og ikke gode nok, når alt skal være perfelt. Jeg tænker som sådan ikke, at der er noget galt i at være måltrettet, men hvis du ikke har det godt på vejen mod målet, så vil jeg anbefale dig at lytte til dig selv og finde ud af om målet skal justeres eller om det helt skal ligges på hylden. Nogen gange kan man faktisk bedst lytte til sig selv ved, at finde en god samtalepartner. Med en god samtalepartner får man mulighed for, at sige sine tanker højt og på den måde høre hvad man selv mener. Nogen gange kan man blive overrasket over, hvad man selv går med af tanker, når man siger dem højt. Det kan hjælpe en til at blive klogere på sig selv, og om ens mål er de rigtige for dig.

Mie spørger:

jeg skammer mig over at jeg er voksen på pædagoguddannelse, som ikke har en skid forstand på hvordan man skriver en opgave

Lasse Pedersen svarer:

Hej Mie Jeg har personligt stor respekt for, at du er startet på en uddannelse og gerne vil lære. Jeg forestiller mig at du er kommet ind på uddannelsen fordi der er noget du gerne vil. Måske at det vigtigt for dig, at være der for andre mennesker igennem et arbejde som pædagog? Det vil ofte være din varme og dit nærvær som den person du er, der gør forskellen. Det er også vigtigt, at være teoretisk reflekteret som pædagog, men det virker til at du går ydmygt indtil opgaven og gerne vil lære. Og med den indstilling, så har jeg en fornemmelse af, at du nok skal lære det. Desværre glemmer vi nogen gange, at en uddannelsesinstitution handler om læring og ikke kun om 12-talspræstationer.