Fem gode råd om stress

Er du nogle gange træt og ked af det efter en lang dag?

Det er helt normalt at føle sig presset en gang i mellem.

Men desværre viser nye tal, at flere børn er så pressede hele tiden, at de får ondt i maven, hovedpine, kvalme og vejrtrækningsproblemer. Det hedder stress.

Mærk efter i maven

Det er meget forskelligt, om man føler sig stresset eller ej. Men en god ide er at kigge på din hverdag og se, om du er i balance. Børnetelefonen har lavet de her fem gode råd til dig, hvis du føler dig stresset:

1. Du skal ikke finde dig i det

Ingen børn skal have stress! Det er aldrig din skyld, hvis du føler dig stresset. Det kan være, at der er noget i din hverdag, der skal laves om. Og det skal de voksne hjælpe med.

2. Få hjælp til at se på din hverdag

Hvordan ser din hverdag ud?

Nogle af de ting, der kan gøre børn stressede, er:

  • for mange fritidsinteresser
  • for lidt søvn
  • derhjemme
  • deleordning mellem forældrene, som ikke fungerer
  • for mange lektier
  • forældre der er stressede
  • forældre, der har store forventninger
  • at ville være den bedste til alt

Dine forældre har ansvaret for, at du har det godt. De skal hjælpe dig med at få stressen til at forsvinde igen.

3. Få hjælp til at skære fra

Når du har set på din hverdag og fundet ud af, at du måske har lidt for meget på programmet, kan det være nødvendigt at skære noget fra. Også selv om det er ærgerligt.

Dine forældre skal hjælpe dig med at beslutte, hvad der skal skæres fra.

Det kan godt være, at det ser ud som om, at du godt kan nå det hele. Men husk, du også har brug for pauser. Pauser, hvor du laver ingenting.

4. Sov, spis og grin

Søvn
Mange af jer sover ikke så meget, som I burde. Men hvis man ikke får sovet nok, kan man slet ikke overskue særlig mange ting.

Prøv om du kan slukke din mobil om natten eller sætte den på flytilstand, så den ikke forstyrrer dig. Lyset fra skærmen kan også forstyrre dig, hvis du f.eks. får alerts, så læg den helt væk om natten.

Hvis du har svært ved at falde i søvn, har Børnetelefonen nogle gode råd her

Mad

Man kan også blive stresset, hvis kroppen mangler ”benzin” – det vil sige mad! For så sparer kroppen på den energi, man ellers skal bruge til sin hjerne.

Grin

Ud over søvn og mad, så skal du også have plads til sjov Når man griner, sker der noget i kroppen, som skaber energi. Det er videnskabeligt bevist, at det er sundt at grine.

5. Husk at ingen er perfekt

Når man kigger på sociale medier som Instagram og Snapchat, kan det godt se ud som om, alle andre har det perfekte liv. Det er fordi, man typisk vælger at poste alt det, der lykkes.

Man pynter måske også lidt på virkeligheden med et filter, og man klipper de uheldige scener fra. Men husk, at livet både er lort og lagkage, og at der skal være plads til lave fejl.