Spiser du nok fisk? Sådan kan du komme i gang

Hvornår har du sidst fået torsk, laks eller rødspætte? Er det lidt tid siden?

Så er du langt fra alene. Rigtig mange børn spiser ikke særlig meget fisk.

Og det er ikke godt for sundheden, for vi har brug alle de gode ting, som der er i fisk.

Hurtig i hovedet

Fisk er nemlig fyldt med D-vitamin, jod og selen. Det er med til at beskytte mod sygdomme og styrker vores immunforsvar.

Fisk indeholder også omega-3 fedtsyrer, som er sundt for vores hjerner.

Få fingrene i fisken

Men nu skal tilberedning af fisk på skoleskemaet. Det kan både være rengøring, marinering og stegning af en fisk.

Børn spiser nemlig mere fisk, hvis de selv har været med til at tilberede det i køkkenet.

Det viser et nyt projekt fra forskningscentret Smag For Livet. Det er støttet af NordeaFonden.

Gode råd

Ifølge råd om sund mad, så bør du spise fisk to gange om ugen.

  1. 1

    Det kan være alt fra fiskefrikadeller, laks, rødspætte til skrubbe og sild.

  2. 2

    Spis også gerne fiskepålæg som torskerogn og makrel. Det er lækkert at have med på madpakken.

  3. 3

    Du må også gerne spise tun, men ikke i så store mængder. Tun er nemlig en rovfisk, og i rovfisk kan der godt være kviksølv, som ikke er godt at spise for meget af.