Detektorspillet

Lærervejledning

Hent alle vejledningerne her

Kolofon

Detektor-akademiet er udviklet af DR Undervisning og Detektor. Udviklingen er støttet af Lundbeckfonden.

Send mig tilbage til:

Detektor-akademiet forsiden

Du har måske hørt om det retoriske kneb "at være en glat ål"? Men ved du også, hvad det betyder? Eller hvad er det nu lige "kausalitet" betyder?

Nu kan du få tjek på 20 vigtige Detektor-begreber på kun 20 minutter. Du skal blot spille Detektor-spillet med dine klassekammerater. Nemmere og sjovere bliver det næppe.

Du kan også finde forklaringen på begreberne i Detektorguiden , hvis du vil have styr på dem inden du spiller.

Bliv din egen detektor

Ah, kan det nu også passe? Det spørgsmål stiller Detektor igen og igen. Sund skepsis er nødvendig i en verden, hvor budskaber ofte fordrejes eller forenkles for at nå ud til modtagerne. Detektor-akademiet giver dig de rette værktøjer til at lave et faktatjek og komme lidt tættere på sandheden. Se klippene, arbejd med metoderne og bliv din egen detektor.

Se Tema

Sådan spiller du

Detektorspillet er et vendespil, hvor du kan lege dig til viden om forskellige samfundsfaglige begreber. Du skal parre et begreb med den rigtige forklaring - ligesom du ville gøre det med to ens billeder i et klassisk vendespil.

Detektorspillet handler om, at forstå begreberne og skelne dem fra hinanden. Det er derfor vigtigt, at I diskuterer begreberne undervejs i spillet.

Spilleregler

Spillet er delt op i fire overordnede kategorier:

  • Statistik
  • Kildekritik
  • Klassiske fejl
  • Retorik

Du bliver hjulpet af kategoriens farve og navn, som står på begge brikker. Når du vender to brikker, der matcher i farve (og dermed er i samme kategori) har du muligheden for at sikre dig et stik. Men vær opmærksom, for begreb og forklaring skal passe sammen. Gør det ikke det, får du minus 2 point. Er stikket korrekt, får du 1 point.

I spiller i mindre grupper med 2-4 hold af minimum 2 elever på hvert hold.

Turen går videre efter hver gang i har vendt et sæt brikker, også når I får et stik. Eneste undtagelse er, hvis et hold vender to brikker i samme kategori og ikke tager stikket. Så må holdet vende en ny forklarings-brik.

Praktisk info

Det er nemt at komme i gang med at spille Detektor-spillet. Du skal blot huske at sætte lidt tid af til at forberede brikkerne til huskespillet.

Til læreren: Find den udvidede lærervejledning til spillet her.

Sådan gør du:
Begynd med at printe brikkerne på et A4 ark. Husk du skal printe i farver, og printersettings skal være "Actual size".

  1. Find spillet som PDF her.
  2. Klæb A4 arket med brikker op på pappet.
  3. Skær ud langs de stiplede linjer med hobbykniven - brug en lineal.
  4. Nu er brikkerne klar til at spille med.
  5. Der findes fire ekstra brikker: De kan hentes her.

Du skal bruge:

  • Farveprinter
  • A4 papir
  • A4 pap (2-3mm)
  • Lim eller A4 klæbepapir
  • En hobbykniv
  • En skærelineal, eller noget hårdt du kan skære efter

Læs også Bliv din egen detektor Se Tema

  1. Sådan bruger du Detektor-akademiet
  2. Leg med tal
  3. Detektorspillet
  4. Detektors metoder
  5. Til læreren
  6. Bliv klogere på fake news
  7. Øvelser i kildekritik
  8. Øvelser i statistik
  9. Øvelser i retorik