Eksistentiel historiebrug

Vores fælles kulturarv er vigtig i forhold til at definere, hvem ”vi er” i Danmark. Men hvem bestemmer egentlig, hvad der er de vigtigste historiske begivenheder og genstande for eftertiden?

Kolofon

Til læreren

Modulplan - historiebrug

Forløb historiebrug

Modulplan - kronologi

Forløb kronologi

Kolofon

Undervisningsmaterialet ’Historier om Danmark’ er et samarbejde mellem DR, Nationalmuseet og Slots- og kulturstyrelsen støttet af Nordea-fonden.

Forfattere:
Katrine Berg Pedersen, Nationalmuseet
Sophie Blønd Vestergaard Hansen, Niels Brock Gymnasium

I redaktionen:
Line Nordbo, DR
Leise Godt, DR
Katrine Holst, DR
Sidsel Risted Staun, SLKS
Amalie Donsbjerg Petersen, SLKS

Eksistentiel historiebrug handler blandt andet om identitet. Hvilke historiske begivenheder der bliver fremhevet af politikere, fagfolk eller reklamerne til at definere, hvem ”vi” er?

Hvad består det danske i, og hvor finder vi beviser for det? Var vi allerede danske, da Saxo skrev Danernes bedrifter i 1100-tallet, eller skete det først med konstruktionen af nationalstaterne og den tilhørende nationalromantik i løbet af 1800-tallet? Og hvad mener vi overhovedet, når vi siger ”vi”?

Øvrige artikler om historiebrug

Historiebrug gennem tiden

Politisk historiebrug

Ved at udpege nogle genstande, steder og historiske spor, som er vigtigere end andre, bruger vi historie til at skabe en fælles kultur og kulturarv. Det er derfor ikke en neutral udpegning, men ’noget’, som ’nogle’ mener, er værd at passe på og vise frem til de næste generationer. Det er derfor vigtigt at reflektere over, hvilke grupper der er repræsenteret i det, der udnævnes til kulturarv, og ikke mindst hvilke der ikke er.

I Danmark er det blandt andet museerne, der er med til at bedømme, hvad, der er kulturarv. Museerne opbevarer meget af det – en del er udstillet, noget bliver digitaliseret og endnu mere gemmes på magasiner.

I billedserien kan du undersøge nogle af de genstande, som museerne har valgt at opbevare og gemme for at bruge dem til at fortælle historier om Danmark.

Elevopgaver (STX og HHX)

Se klip fra Historien om Danmark:

"Guldalderkunstnerne i Bakkehuset"

"Tabet af Sønderjylland"

Absalon

"Absalon i de tidlige år"

"Kongen og kirken danner alliance"

"Absalon var både admiral og biskop"

"Absalon fremstår som en helt"

Chr. 4.

"Christian 4. er iscenesættelsens mester"

"Slaget ved Lutter am Barenberg"

"Christian 4.'s Danmark rammes af ulykker"

Danmark og slavehandlen

"Trekantshandlen begynder"

"Danmark gjorde slavehandlen forbudt"

  1. Læs artiklen om historiebrug
  2. Udvælg fra billedserien to billeder, der tematisk passer sammen.
  3. Gør rede for hvilken historisk fortælling, der gemmer sig bag hvert af de to billeder.
  4. Vurder hvilken historisk fortælling, der er den herskende i den gængse danske kulturarv og hvorfor?
  5. Se ovenstående klip fra Historier om Danmark. Vurder om serien bryder med eller holder fast ved de officielle historiske ”sandheder”?
  6. Diskuter hvorfor nogle historiske fortællinger står stærkere i vores kultur end andre?

Læs også Historier om Danmark Se Tema

  1. Klip fra Historien om Danmark
  2. Ordforklaringer
  3. Historiebrug gennem tiden
  4. Eksistentiel historiebrug
  5. Politisk historiebrug
  6. Bag om Historien om Danmark
  7. Kronologi som værktøj
  8. Dekonstruktionen af perioder
  9. Når historien må skrives om