Historien

TIL LÆREREN

Fag: Samfundsfag og mediefag

KOLOFON

Temaet er lavet i samarbejde med Unicef, Røde Kors, Red Barnet, Dansk Flygtningehjælp og Flygtningebørn.dk med støtte fra Egmontfonden.

Tv-dokumentaren skal sætte et emne til debat. Men selve seriens historie og måden, den præsenteres på, skal passe ind i den kanal serien sendes på. Derfor vil der forskel på tv-dokumentarer sendt på DR1 og HBO. Eller TV2 eller DK4.

Tv-kanaler har bestemte demografiske grupperinger, de skal ramme, og målsætninger med deres indhold. Herudover skal der tages højde for tv-kanalens programoversigt, og dermed er længder på tv-programmer ofte fastsatte til at være knap en halv eller en hel time.

Unge på flugt

Hvad gør man, når man er flygtet fra krig og ødelæggelse, og er havnet i et fremmed land uden familie eller venner? Brug TV serien Rodløs, der går helt tæt på fem unge flygtningedrenges hverdag i Danmark, og arbejd bl.a. med seriens hovedpersoner og filmiske virkemidler i mediefag. Brug også temaet i samfundsfag og arbejd med flygtningepolitik i dansk og europæisk sammenhæng.

Se Tema

Og når vi taler om demografi for en tv-kanals seere, så er det væsentligt, at en tv-dokumentar omhandler et emne, som rammer den demografiske gruppe. ’Rodløs’ er sendt på DR3, og kanalens målgruppe har betydning for den måde, tv-dokumentarserien er opbygget.

  1. Se introsekvensen og diskuter om seriens præmis, plot og tematikker bliver klargjort?
  2. Rodløs – introsekvens
  3. Diskutér, hvilken slags fortæller der er i serien?
  4. Hvert afsnit er skåret efter samme skabelon: Start-midte-slutning
  5. Start: Ligheder og forskelle i de to klip?
    1. Jacob tager på Roskilde Festival
    2. Ali får et ny bosted
  6. Midte: Ligheder og forskelle i de to klip?
    1. Anas skal lære at tale dansk
    2. Aref skal gå i dansk skole
  7. Slutning: Ligheder og forskelle i de tre klip?
    1. Ali vil gerne være som andre unge mennesker
    2. Jakob skal sikre sin fremtid
    3. Afslutning på hele serien: Hadji løber halvmarathon
  8. Hvorfor har man valgt den samme skabelon til hvert afsnit?
  9. Hvordan passer emner og temaer fra ’Rodløs’ ind i DR3’s målgruppe?
  10. Hvilken genre er vi inde i i ’Rodløs’? Find nogle karakteristika, der underbygger din vurdering.
  11. Hvordan skaber historiens opbygning en spændende og fascinerende fortælling?
  12. Hvorfor slutter serien med Hadjis tanker under halvmarathonløbet?

Læs også Unge på flugt Se Tema

  1. TV serien Rodløs
  2. Kamera - filmiske virkemidler
  3. Lyd - filmiske virkemidler
  4. Karaktererne
  5. Historien
  6. Graden af iscenesættelse
  7. Dansk flygtningepolitik
  8. EU's flygtningepolitik
  9. Rodløs