Kamera - filmiske virkemidler

Ali og Jacob er til Distortion

De to flygtningedrenge, Ali og Jacob, er til Distortion. Det er svært og være fremmed i et land og forsøge at begå sig.

'Rodløs - afsnit 1' blev sendt første gang d. 13.11.2017 på DR3.

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

TIL LÆREREN

Fag: Samfundsfag og mediefag

KOLOFON

Temaet er lavet i samarbejde med Unicef, Røde Kors, Red Barnet, Dansk Flygtningehjælp og Flygtningebørn.dk med støtte fra Egmontfonden.

Kameraet er indgangsvinklen til det emne, der undersøges. Derfor er brugen af kameraet helt centralt for fortællingen. ’Rodløs’ har en klar visuel fortælleform, som du skal kigge nærmere på i denne klipsamling.

Husk at komme omkring både om kameraet er statisk, bevægeligt eller subjektivt, kameraperspektiver, billedbeskæring og klippestil, når I diskuterer klippene og seriens æstetik.

Unge på flugt

Hvad gør man, når man er flygtet fra krig og ødelæggelse, og er havnet i et fremmed land uden familie eller venner? Brug TV serien Rodløs, der går helt tæt på fem unge flygtningedrenges hverdag i Danmark, og arbejd bl.a. med seriens hovedpersoner og filmiske virkemidler i mediefag. Brug også temaet i samfundsfag og arbejd med flygtningepolitik i dansk og europæisk sammenhæng.

Se Tema
  1. Se de to klip og diskuter brugen af kamera i serien ’Rodløs’?
  2. Hvilke(t) slags kamera er anvendt i ’Rodløs’?
  3. Hvad er formålet med at anvende denne form for kamera?
  4. Hvilken indflydelse har kameravalget på fremstillingen af karaktererne og deres historier i ’Rodløs’?

Læs også Unge på flugt Se Tema

  1. TV serien Rodløs
  2. Kamera - filmiske virkemidler
  3. Lyd - filmiske virkemidler
  4. Karaktererne
  5. Historien
  6. Graden af iscenesættelse
  7. Dansk flygtningepolitik
  8. EU's flygtningepolitik
  9. Rodløs