Karaktererne

Ali får opholdstilladelse

Ali har fået opholdstilladelse og skal flytte fra asylcentret og til et nedlagt hospital i Gentofte. Han lægger vejen forbi et dansk ægtepar, som han stiftet bekendtskab med.

'Rodløs - afsnit 1' blev sendt første gang d. 13.11.2017 på DR3.

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

TIL LÆREREN

Fag: Samfundsfag og mediefag

KOLOFON

Temaet er lavet i samarbejde med Unicef, Røde Kors, Red Barnet, Dansk Flygtningehjælp og Flygtningebørn.dk med støtte fra Egmontfonden.

Karaktererne er de personer, vi følger. Der er mange måder at definere karaktererne som for eksempel hovedkarakter, modstander, hjælper osv. Dette gælder både i fiktion og fakta. Men det er ikke altid mest hensigtsmæssigt at anvende denne form kategorisering, når vi taler om karakterer.

I ’Rodløs’ følger vi fem drenge, der er flygtet til Danmark. Her er det mere væsentligt at tale om karakterernes personlighedstræk, da det er disse, der skaber historierne. De kan være nærværende, generte, udadvendte, spændende, fascinerende, vidende, uvidende, rådvilde, gode til at håndtere udfordringer osv.

Unge på flugt

Hvad gør man, når man er flygtet fra krig og ødelæggelse, og er havnet i et fremmed land uden familie eller venner? Brug TV serien Rodløs, der går helt tæt på fem unge flygtningedrenges hverdag i Danmark, og arbejd bl.a. med seriens hovedpersoner og filmiske virkemidler i mediefag. Brug også temaet i samfundsfag og arbejd med flygtningepolitik i dansk og europæisk sammenhæng.

Se Tema

Helt afgørende er det, at deres historier er dragende for seerne.

  1. Vælg en af drengene. Se tre klip om ham. Svar herefter på spørgsmålene:
  2. Hvad er den enkelte drengs historie som flygtning?
  3. Hvilke udfordringer har han her i Danmark?
    1. Ali
      1. Ali får opholdstilladelse
      2. Ali kan ikke sove
      3. Ali er til medarbejderfest
    2. Jacob
      1. Jacob er usikker på sin fremtid
      2. Jacob er på Roskilde Festival
      3. Jacob læser sine digte op
    3. Aref
      1. Aref har fået opholdstilladelse
      2. Aref har svært ved at tale med pigerne
      3. Aref er på tur med sin danske ven Jonas
    4. Hadji:
      1. Hadji får besøg af efterskolevenner
      2. Hadji fortæller om sin flugt
      3. Hadji løber halvmarathon
    5. Anas
      1. Anas skal have en god uddannelse
      2. Anas bor hos en plejefamilie
      3. Anas savner sin familie
  4. Hvordan gøres karaktererne interessante?
  5. Diskutér, om man føler med karaktererne. Hvorfor?
  6. Diskutér, hvorfor serien kun beskæftiger sig med drenge.

Læs også Unge på flugt Se Tema

  1. TV serien Rodløs
  2. Kamera - filmiske virkemidler
  3. Lyd - filmiske virkemidler
  4. Karaktererne
  5. Historien
  6. Graden af iscenesættelse
  7. Dansk flygtningepolitik
  8. EU's flygtningepolitik
  9. Rodløs