EU's flygtningepolitik

EU diskuterer nyt asylsystem

De store flygtningestrømme har sat asylsamarbejdet i EU under pres. EU Kommissionen diskuterer, om der kan findes en afløser for Dublin-forordningen. (21.04.2016).

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

TIL LÆREREN

Fag: Samfundsfag og mediefag

KOLOFON

Temaet er lavet i samarbejde med Unicef, Røde Kors, Red Barnet, Dansk Flygtningehjælp og Flygtningebørn.dk med støtte fra Egmontfonden.

EU's flygtningepolitik

Elevspørgsmål til klipsamlingen om EU's flygtningepolitik.

Samfundsfag C.

1) EU's asylsystem

Se klippene:

EU diskuterer nyt asylsystem

EU forhandler med Tyrkiet

EU's asyl og flygtningepolitik

  • Redegør for, hvad Dublin-forordningen er.
  • Hvad har været problemet med Dublin-forordningen i de seneste år, hvor store flygtningestrømme har søgt mod Europa?
  • Redegør for Danmarks særlige position med retsforholdet i forhold til EU’s flygtningepolitik.
  • Diskutér, hvordan de nye løsningsforslag fra EU Kommissionen kan forbedre fordelingen af flygtninge i EU.
  • Kig på fordele og ulemper på løsningsforslagene både for EU og for Danmark.
Unge på flugt

Hvad gør man, når man er flygtet fra krig og ødelæggelse, og er havnet i et fremmed land uden familie eller venner? Brug TV serien Rodløs, der går helt tæt på fem unge flygtningedrenges hverdag i Danmark, og arbejd bl.a. med seriens hovedpersoner og filmiske virkemidler i mediefag. Brug også temaet i samfundsfag og arbejd med flygtningepolitik i dansk og europæisk sammenhæng.

Se Tema

Hent mere information om EU’s flygtningepolitik:

EU i Undervisningen

EU.dk

2) Midlertidig grænsekontrol og Schengen-aftalen

Se klippene:

Grænsekontrol koster dyrt

Analyse i Deadline af dansk grænsekontrol

Hent mere information på eu.dk

  • Redegør for Schengen-aftalen.
  • Undersøg, hvorfor Danmark har indført midlertidig grænsekontrol, og hvordan det kan lade sig gøre, når Danmark er med i Schengen-aftalen.
  • Hvad er argumenterne for og imod grænsekontrol ved den danske grænse?
  • Undersøg, hvor mange Schengen-lande, der lige nu har midlertidig grænsekontrol.
  • Diskutér, hvordan den midlertidige grænsekontrol påvirker Schengen-aftalen.

3) Presset på EU's ydre grænser

Se klippet:

Hvem skal løse flygtningekrisen?

Hent mere information:

Eu.dk

Europa.eu

  • Redegør for, hvordan EU’s ydre grænser fungerer.
  • Undersøg i grupper, hvad de politiske partier i Danmark mener, at EU skal gøre for at løse problemet med mange flygtninge, der banker på Europas dør.

Lav en paneldebat, hvor I repræsenterer et parti hver. Læreren er ordstyrer.

Spørgsmål, I kan diskutere (som diskuteres i klippet Hvem skal løse flygtningekrisen?):

  • Hvordan vil I sikre EU’s ydre grænser, så de ikke bliver løbet over ende?
  • Hvad skal EU gøre for at fordele flygtninge i Europa?
  • Kan Danmark løse problemerne alene uden resten af EU landene?
  • Skal EU lave aftaler med Tyrkiet, når de ikke overholder menneskerettighederne?
  • Skal vi fortsat have grænsekontrol i Danmark?

Opsamling i klassen:

  • Hvad mener I selv, EU skal gøre for at løse problemet med mange flygtninge, der banker på Europas dør?
  • Diskutér jeres argumenter.

Læs også Unge på flugt Se Tema

  1. TV serien Rodløs
  2. Kamera - filmiske virkemidler
  3. Lyd - filmiske virkemidler
  4. Karaktererne
  5. Historien
  6. Graden af iscenesættelse
  7. Dansk flygtningepolitik
  8. EU's flygtningepolitik
  9. Rodløs