Øvelser i statistik

Her er der fokus på sager, hvor statistisk talmateriale er blevet misbrugt. Klippene er velegnede til at vise, hvordan man skal passe på med at læse statistik for overfladisk.

Metode: Sammenligninger

Kan man sammenligne æbler med pærer? Sammenligninger sætter tingene i perspektiv, men det, man holder op imod hinanden, skal være sammenligneligt. (Detektor til DR Gymnasium, 20.03.2015).

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

Lærervejledning

Hent alle vejledningerne her

Kolofon

Detektor-akademiet er udviklet af DR Undervisning og Detektor. Udviklingen er støttet af Lundbeckfonden.

Send mig tilbage til:

Detektor-akademiet forsiden

Disse spørgsmål kan bruges til at analysere problemstillingen og metoder i Detektor-klippene.

Klip om statistik:

  1. Hvad er emnet, og hvilke tal tager klippet udgangspunkt i?
  2. Hvad er problemerne med tallene? Hvordan undersøger Detektor dem?
  3. Hvordan er de vildledende tal brugt? Hvorfor er tallene brugt forkert?
  4. I hvor høj grad er der tale om vildledende tal?
  5. Hvor alvorligt er det, eller hvor stor betydning har det, at tallene er vildledende?
Bliv din egen detektor

Ah, kan det nu også passe? Det spørgsmål stiller Detektor igen og igen. Sund skepsis er nødvendig i en verden, hvor budskaber ofte fordrejes eller forenkles for at nå ud til modtagerne. Detektor-akademiet giver dig de rette værktøjer til at lave et faktatjek og komme lidt tættere på sandheden. Se klippene, arbejd med metoderne og bliv din egen detektor.

Se Tema

Læs også Bliv din egen detektor Se Tema

  1. Sådan bruger du Detektor-akademiet
  2. Leg med tal
  3. Detektorspillet
  4. Detektors metoder
  5. Til læreren
  6. Bliv klogere på fake news
  7. Øvelser i kildekritik
  8. Øvelser i statistik
  9. Øvelser i retorik