Opg. 1: Sexafpresning

Til læreren

Fag: Samfundsfag, dansk, biologi og tværfaglige forløb

Lærervejledning

Elevopgaver

Opg. 1: Sexafpresning

​Opg. 2: Født som pige

Opg. 3: Prævention

Opg. 4: Nøgenbilleder

Opg. 5: Historien om Ehm

Opg. 6: Biologi eller ... ?

Kolofon

Materialet er lavet i samarbejde med Sex & Samfund.

Uge Sex er en årligt tilbagevendende seksualundervisnings-kampagne. Læs mere på:

Sex & Samfunds hjemmeside

Relaterede temaer

Grænser

Elevopgave til: 22-årige Kristian blev filmet og udsat for sexafpresning

Beskrivelse af opgaven:

I denne opgave skal I arbejde med privatliv og nøgenhed på nettet med udgangspunkt i tv-klippet ”22-årige Kristian blev filmet og udsat for sexafpresning”. Klippet handler om Kristian, der troede, han sad helt privat og chattede med en pige, men i virkeligheden blev filmet og udsat for sexafpresning. Som en del af opgaven kan man også med fordel se tv-klippet ”Emmas private nøgenbilleder lå pludselig på internettet” fra DR’s udsendelsesrække ”Spørg mig om alt”, hvor den danske debattør Emma Holtens fortæller om sine personlige oplevelser med ufrivillig billeddeling.

Køn og krop

Unges forhold til krop, køn og seksualitet har stor indflydelse på, hvordan de har det. Se klip om køn, krop, seksualitet og normer online og offline i dette tema til Uge Sex på gymnasier.

Se Tema

Når I har set klippet med Kristian og Emma Holten, skal I arbejde i grupper med følgende spørgsmål:

Arbejdsspørgsmål:

  1. Gør rede for de oplevelser, som henholdsvis Kristian og Emma har været udsat for?
  2. Er der forskelle i Kristian og Emma Holtens oplevelser? Diskutér hvilke og hvordan?
  3. Hvorfor tror I, at Kristian stiller op i tv med sine oplevelser og Emma Holten deltager i DR-udsendelsen ”Spørg mig om alt?
  4. Hvordan vil I karakterisere tv-formatet ”Spørg mig om alt” som mediegenre? – Hvem er afsenderen? Målgruppen? Indholdet? Budskabet?
  5. Holten skelner mellem ”hævnporno” og ”porno uden samtykke” – hvad er forskellen, og hvorfor finder hun begrebet hævnporno misvisende?
  6. Hvad er hendes grundpåstand i forhold til porno uden samtykke? Hvem, mener hun, har ansvaret? Hvordan, mener hun, vi bør handle?
  7. Diskutér, hvad man kan gøre for at forebygge den slags krænkelser af privatlivet på nettet, som Kristian og Emma Holten har været ude for.

Når I har diskuteret arbejdsspørgsmålene, kan I fremlægge jeres pointer og konkrete forslag for klassen. I præsentationen kan I fremsætte en liste med tre eller flere forslag, som I formidler ved hjælp af et digitalt værktøj som Prezi eller PowerPoint .

Læs også Køn og krop Se Tema

  1. TIDSLINJE: Sådan talte vi om sex
  2. Chat på nettet endte som afpresning
  3. Opg. 6: Biologi eller ... ?
  4. Opg. 4: Nøgenbilleder
  5. Opg.2: Født som pige
  6. Opg. 1: Sexafpresning
  7. Billeder og holdninger på nettet
  8. Opg. 3: Prævention