Rodløs

Ny dokumentarserie på DR 3 går tæt på 5 unge flygtningedrenges liv.

(© DR Presse)

TIL LÆREREN

Fag: Samfundsfag og mediefag

KOLOFON

Temaet er lavet i samarbejde med Unicef, Røde Kors, Red Barnet, Dansk Flygtningehjælp og Flygtningebørn.dk med støtte fra Egmontfonden.

I 2015 søgte mere end 21.000 flygtninge asyl i Danmark. Antallet har siden været faldende, men det er omfanget af udfordringerne ikke.

Det er nu, at flygtningene skal finde deres vej ind i det danske samfund - og det gælder også for unge flygtninge, som skal lære et nyt sprog og kultur, finde nye venner og falde til i en ny hverdag i Danmark med både op- og nedture.

Unge på flugt

Hvad gør man, når man er flygtet fra krig og ødelæggelse, og er havnet i et fremmed land uden familie eller venner? Brug TV serien Rodløs, der går helt tæt på fem unge flygtningedrenges hverdag i Danmark, og arbejd bl.a. med seriens hovedpersoner og filmiske virkemidler i mediefag. Brug også temaet i samfundsfag og arbejd med flygtningepolitik i dansk og europæisk sammenhæng.

Se Tema

Det handler den nye DR3-serie Rodløs om.

I tv-serien Rodløs står fem unge drenge nu på egne ben efter en tid sammen på et asylcenter for flygtningebørn på Ærø. De skal nu til at finde sig selv og deres plads i fællesskabet med de danske unge.

Men hvordan gør man det, når man er flygtet fra krig og ødelæggelse – og er havnet i et fremmed land uden familie eller venner?

Rodløs sendes første gang mandag d. 13. november kl. 22.00 på DR3 og herefter de 5 efterfølgende mandage.

Når serien har været sendt, udkommer der her på sitet et undervisningsmateriale til serien. Det kan bruges i mediefag og samfundsfag og er klar d. 18. december 2017.

Læs også Unge på flugt Se Tema

  1. TV serien Rodløs
  2. Kamera - filmiske virkemidler
  3. Lyd - filmiske virkemidler
  4. Karaktererne
  5. Historien
  6. Graden af iscenesættelse
  7. Dansk flygtningepolitik
  8. EU's flygtningepolitik
  9. Rodløs