Hvordan skal jeg forholde mig til coronavirusset?

Hør Maja fra UngTerapi fortælle om, hvordan man skal forholde sig til coronavirusset.

Angst er grundlæggende set en følelse, der kommer op i os, når vi bekymrer os for vores sikkerhed og beskyttelse. Vi føler, at vores grundlæggende eksistens er truet af den ene eller anden årsag. Det er helt normalt.

Situationen omkring coronavirusset kan for mange virke enormt dramatisk, og vi er alle – unge som gamle – usikre på, hvad fremtiden byder. Vi er vant til at have kontrol over det meste i livet, og mange har svært ved at håndtere en situation, hvor man ikke ved hvad der sker i morgen.

Situationen er alvorlig

Nu, hvor regeringen har valgt at lukke store dele af landet, kan det på overfladen ligne, at vi står på tærsklen til massedød og katastrofe. Det er ikke tilfældet. Det er en forebyggende indsats, som foregår i fred og fordragelighed. Men situationen kan nemt aktivere ens ”panikcenter” i hjernen, og derfor kan det være godt at tale med en god ven eller en voksen om, hvad nedlukningen af landet egentligt drejer sig om.

Hvad handler frygten om?

Det er klart, at den frygt man kan føle kan handle om coronavirusset. Men det kan også være, at situationen gør dig bekymret for noget andet. Det kan være skolegang, eksaminerne til sommer, valg af uddannelse, økonomiske bekymringer og så videre. Tal med en god ven eller en voksen om dine bekymringer, og find ud af, hvad det egentlig handler om. Det er vigtigt ikke at gemme følelserne og problemerne væk. At tale med andre om det, kan hjælpe dig til at forstå, at du ikke er alene med følelserne.

Begræns katastrofefilm

Selvom man kan have lyst til at se katastrofefilm i denne situation, så pas på med det. Det kan faktisk godt påvirke ens følelser negativt, da man kan have svært ved at skelne mellem fiktion og virkelighed.

Pas på nyhedsstrømmen

Det er vigtigt at sige, at man skal være opmærksom på, hvor ofte man ser eller læser nyheder. Ja, det er godt at holde sig opdateret, men undgå at se nyhederne hele tiden. Begræns det til et par gange om dagen, da det for mange kan blive skruen uden ende.

Vær opmærksom på SoMe

Vær også opmærksom på, om du er en del af fællesskaber på de sociale medier, der har en tendens til at dyrke frygten. Bliver der hele tiden nyhedsopdateret? Fokuserer man meget på folk, der er blevet syge? Er de andre meget bekymrede? Vær meget opmærksom på, om du føler dig mere ængstelig, når du har været på de sociale medier. Er du det, er det en rigtig god idé at begrænse den tid, du bruger på det.

Hold hverdagen normal

At gå hjemme i 14 dage eller længere kan hurtigt blive lidt af en sump, hvor kedsomheden hurtigt vil indfinde sig. Derfor er det er vigtigt at holde sig i gang. Det kan du for eksempel gøre ved at lave en liste over, hvad du kan foretage dig. Hvad kan du fylde tiden ud med? Er der projekter, der er oplagte at gå i gang med? Noget skolearbejde, der skal laves? Kan du besøge dine tætte venner? Det er vigtigt, at du får gjort dine valgmuligheder synlige for dig selv, da du ellers kan risikere at føle dig lammet og uden mulighed for at foretage dig noget.

Men husk: Følg myndighedernes retningslinjer.