Nikotin er lige så vanedannende som heroin: Her er rygestop-eksperternes bedste råd

Nikotin er lige så vanedannende som heroin: Her er rygestop-eksperternes bedste råd

Scroll for at læse

Cigaretter er dyre.

I foråret steg pricen til cirka 55 kroner for en enkel pakke. Og endnu en prisstigning er planlagt i 2022, så prisen ryger op på 60 kroner.

Prisstigningerne kan, ifølge leder af ’Stoplinien’, Henrik Wiben, få flere til at forsøge at kvitte smøgerne.

- Vi oplever generelt, at flere ringer til os med et ønske om at stoppe, når priserne på cigaretter stiger, fortæller han.

Nikotin er lige så afhængigheds-skabende som heroin. Og når man stopper, vil mange opleve et stort ubehag, fordi de får nikotinabstinenser.
Charlotta Pisinger, professor i tobaksforebyggelse

Derudover er smøgerne, som bekendt, skidt for helbredet. Din risiko for kræft er blandt andet øget, ligesom du kan være mere sårbar overfor luftvejsinfektioner, hvis du ryger.

Hvis du er en af dem, der gerne vil kvitte cigaretter, snus eller e-cigaretter, er der godt nyt: Ved at følge videnskabens bedste råd kan du øge dine chancer for et varigt rygestop.

Det fortæller Charlotta Pisinger, professor i tobaksforebyggelse på Københavns Universitet.

- Du femdobler dine chancer for at blive røgfri, hvis du søger professionelt råd og vejledning, siger hun.

Her er eksperternes bedste råd til dig, der gerne vil være eks-ryger.

1: Det skal være helhjertet

Nu skal det være, tænker du: Smøgerne skal kvittes. Du føler dig virkelig klar og du er for første gang motiveret til at droppe cigaretterne én gang for alle.

- Den motivation er rigtig god, for det øger dine chancer for at stoppe.

Det fortæller Charlotta Pisinger.

- Det skal ikke være halvhjertet. Et rygestop er en enorm investering i dit liv, og du skal være afklaret og seriøs omkring det, siger hun.

Du kan starte med grundigt at overveje, hvad der gør, at du gerne vil stoppe. Hav forklaringen klar til dig selv (og andre).

Herefter skal du sætte en dato for, hvornår dit rygestop starter.

Det kan også være en rigtig god idé at skrive en liste med alle de konkrete fordele, du ser ved at stoppe.

- Den liste kan du hænge op på køleskabet, have i lommen eller på telefonen – og så vende tilbage til den senere i forløbet, når det bliver svært, råder Henrik Wiben fra Stoplinien.

2: Abstinenserne kommer – så forbered dig

Så kom den første morgen, som du ikke starter med en cigaret. Men du er knap nået på arbejde før du kan mærke, at kroppen higer efter en cigaret. Du føler dig skidt tilpas og du kan mærke, at din lunte er kort i dag. Du har virkelig lyst til en smøg.

Nikotin er det, der primært gør os fysisk afhængige af cigaretter.

- Det er lige så afhængighedsskabende som heroin. Når man stopper, vil mange opleve et stort ubehag, fordi de får nikotinabstinenser, fortæller Charlotta Pisinger.

Abstinenserne kan blandt andet give uro, koncentrationsbesvær, vrede, tristhed og generelt ubehag.

- Det kan minde om veer på den måde, at de kan vælte dig totalt omkuld. Men rygetrang går over igen, det er vigtigt at vide.


Men hvis du ikke er forberedt, vil du måske komme til at underminere dit rygestop, når abstinenserne rammer, siger Charlotta Pisinger.

Undermineringen kan for eksempel være at bygge argumenter op for at droppe rygestoppet.’Stress er heller ikke godt’ eller ’måske er det bedre at ryge end at tage på i vægt', kan det lyde inde i hovedet.

Forberedelsen består i at sætte sig ind i hvad rygetrang er for en størrelse, og tænke over, hvordan du kan komme igennem de her situationer.

Men selv om rygetrangen kan være svære, så husk at det bliver bedre, siger Charlotta Pisinger.

- De fysiske abstinenser er værst i de første uger, så klinger de af. De fleste oplever dem ikke efter den første måned.

Sådan kommer du igennem rygetrangen En rygetrang varer typisk 5-7 minutter. På sundhed.dk er der en række forslag til, hvad du kan gøre, for at komme igennem. Her nogle udvalgte eksempler:

- Tag et par pebermyntedråber på tungen, eller sut? på salte lakridspastiller. Appelsin og mentol dæmper også rygetrangen.

- Drik et stort glas vand, gerne med en dråbe citron i.

- Find din liste frem med alle de gode grunde til, at du er stoppet med at ryge.

- Stimuler mundhulen og tænder med en tandstik eller børst dine tænder.

- Se dig i spejlet og tænk på, at aldringsprocessen nu går langsommere, fordi du ikke ryger.

3: Rygestops-medicin er en krykke, du kan bruge kortvarigt

Der er nu gået nogle dage som røgfri, men rygetrangen rammer dig stadig. Du har svært ved at koncentrere dig på arbejde og dagdrømmer om en cigaret. Måske skal du have fat på noget nikotin-tyggegummi?

Der findes blandt andet plastre, mundsprays og tyggegummi med nikotin i. Og derudover kan din læge ordinere en række andre typer rygestops-medikamenter.

Og de kan være gode. For nogle rygere.

- Det afhænger lidt af, hvor afhængig man er af nikotinen. Hvis man ryger meget, og har en stor fysisk afhængighed, så kan produkterne hjælpe, siger Charlotta Pisinger og fortsætter.
- Men hvis du har en mere psykisk afhængighed, kan det godt være, du skal se imod noget andet - som yoga, mindfullness eller motion generelt.

Hvis du er fysisk afhængig, anbefaler professoren særligt en type medicin, som du skal have en recept fra din læge for at få, og som ofte betegnes nikotin-receptor-blokere.

De tages i tiltagende grad i ugerne op til et rygestop og begrænser nikotin i at påvirke hjernen.

På den måde fjernes (noget af) den fysiske afhængighed, inden den sidste smøg skoddes.

- Du kan eventuelt bruge nikotinplaster kombineret med for eksempel nikotininhalator, som supplement i starten af rygestoppet. Men det er vigtigt at huske, at nikotin ikke er uskadeligt. Så den type produkter skal ses som en krykke, der kun bør bruges kortvarigt, understreger Charlotta Pisinger

Hvis du er gravid, eller prøver at blive det, skal du være særlig opmærksom i forhold til rygestops-medicin. Læs mere om det på sundhed.dk, og rådfør dig eventuelt med din læge.

Er du primært fysisk eller psykisk afhængig? Det kan være svært at vurdere, hvorvidt du primært er fysisk afhængig af nikotinen, eller mere psykisk afhængigt at cigaretterne. Men den fysiske afhængighed er typisk stærk hvis:

- Du ryger den første cigaret indenfor en halv time efter, at du vågner.

- Du ryger mere end 8-10 cigaretter om dagen.

Professionelle rygerådgivere, for eksempel på Stoplinien eller i kommunen, kan hjælpe dig med at blive klogere på din afhængighed og til at blive røgfri.

Du kan også tage en test på ekvit og blive klogere på din afhængighed.

Kilde: pro.medicin og Charlotta Pisinger.

Selvom du gnasker løs på tyggegummiet, så længes du efter en cigaret hver gang du tager en kop kaffe. Selvom du ved, at du bør holde ved dit rygestop, så føles argumenterne for at ryge lige pludseligt stærkere. Det går op for dig, at du måske skal have hjælp til at stoppe.

Et rygestop er svært, og der er meget at holde styr på. Men i Danmark er der flere muligheder for gratis, professionel råd og støtte. Det fortæller Henrik Wiben.
- Det er kun få procent, der bliver varigt røgfrie ved at tage 'en kold tyrker', for eksempel. Men hvis man søger professionel hjælp, så øger man sine chancer gevaldigt.

En mulighed er at ringe til Stoplinien, hvor han selv er leder. Det er gratis og anonymt.

- Vi er offentligt støttet, og derfor uafhængige af industri og andre interesser. Hvert år er der mange tusinde, der ringer. Vi dømmer ikke, men støtter og kan rådgive og informere.

Hvis Stoplinien ikke lige er sagen, er der mange andre muligheder. Her peger Henrik Wiben blandt andet på de kommunale rygestops-kurser.

Lige gyldigt hvordan du griber dit rygestop an, er det værd at huske på, at de fleste vil forsøge at stoppe flere gange, inden det lykkes.

Nysgerrig på nikotin? Lær lidt om stoffet i videoen herunder

Credit