Fylder 15 år: Fem måder YouTube har ændret verden på

Youtube banede vejen for streaming-revolutionen, dræbte MTV og ændrede sandbox-gaming.

Fylder 15 år: Fem måder YouTube har ændret verden på

Youtube banede vejen for streaming-revolutionen, dræbte MTV og ændrede sandbox-gaming.

  • Af Jeppe Kyhne Knudsen (tekst) og Mathis Birkeholm Duus (grafik)
  • 15. feb. 2020
Scroll for at læse



Hele 53 procent af danskerne ser videoer på YouTube hver uge.

På få år er sitet gået fra at være et sted, hvor få dedikerede mennesker lagde deres hjemmeoptagelser op, til at blive verdens største streamingtjeneste.

Og undervejs ændrede YouTube verden.

Alt sammen på bare 15 år.

Janet Jacksons bryst chokerede USA

Det hele startede i 2004, da de tre venner Chad, Steve og Jawed så Superbowl. Det var det år, Justin Timberlake hev bh'en af Janet Jackson, så hun flashede sit ene bryst i bedste sendetid.

Den optræden chokerede hele USA.

Men da de tre venner ville se klippet igen, kunne de ikke finde det nogen steder på nettet.

Der var simpelthen ikke en side, hvor man kunne finde den slags. Det ville de lave om på.

Så i 2005 lancerede de YouTube.

Halvandet år efter klikkede 34 millioner mennesker sig ind på YouTube hver eneste måned. Google opdagede hurtigt successen, og i 2006 opkøbte de YouTube for 1,65 milliarder dollars.

Siden er det kun gået opad. Sidste år slog to milliarder mennesker vejen forbi YouTube hver eneste måned.

Fra 'Flemming Leth' til '5-minute-crafts'

Du (eller din far) husker måske Flemming Leth, der på DR1 i bedste sendetid gav gode råd til, hvordan du kunne bygge et flot fuglehus og slibe træmøbler ned.

Engang fik vi nemlig vores gør-det-selv-tips på tv. Men det lavede YouTube om på.

I dag klikker rigtig mange brugere sig nemlig ind på gør-det-selv-videoer eller 'DIY'-videoer, som de kaldes i dag.

Tag eksempelvis kanalen '5-minute-crafts'.

Hele 64 millioner brugere følger med, hver gang de laver en ny guide til at lægge make-up, lave hurtig og lækker mad eller dekorere dit smartphone-cover.

Og selvom gør-det-selv-videoer fandtes før YouTube, har videotjenesten revolutioneret, hvordan vi lærer nye praktiske færdigheder. Det forklarer Stine Liv Johansen, der er lektor på Aarhus Universitet, hvor hun forsker i, hvordan børn og unge bruger digitale medier.

- Jeg købte en pladespiller sidste sommer. Der var ingen manual til, men et link til en youtube-video. Og det er nemmere at lære, hvordan den skal sættes op ved at se en video, siger hun.

Smadrede MTV og ændrede musikbranchen

Før YouTube kom til, var MTV kongen af musikvideoer.

Hvis et band virkelig ville slå igennem på verdensplan, var det her, de skulle have deres video vist.

Det betød, at de store bands brugte rigtig mange penge på at lave ekstremt dyre musikvideoer, der næsten var små film.

Backstreet Boys udsendte eksempelvis musikvideoen til 'Backstreet’s back' i 1997 - en video, der kostede dem mere end seks millioner kroner at producere.

Men det ændrede YouTube fuldstændig.

- Da YouTube kom, kunne alle bands pludselig lægge musikvideoer op. Der sad ikke længere nogen på MTV og bestemte, hvad der skulle vises. Det blev begyndelsen på enden for MTV som musikkanal.

Det siger Mikael Højris, der er konsulent i Dansk Musiker Forbund og til daglig rådgiver danske musikere om karriere og pladekontrakter.

Musikere, der endnu ikke var slået igennem, begyndte at lægge videoer op, de havde optaget med deres webcam.

Justin Bieber blev opdaget, da en video, hvor han sad hjemme i sofaen og sang en Chris Brown-sang, i 2008 stak af på YouTube.

Og da Kidd slog igennem 2011 med sangen 'Kysset med Jamel', havde ham og vennerne selv optaget den og klippet den i deres slumstudie i Nordvest.

Men selvom en musikvideo ikke længere behøvede at være dyrt lavet, var den alligevel vigtigere end nogensinde før, forklarer Mikael Højris.

- YouTube gjorde det endnu vigtigere at lave en musikvideo, fordi alle musikere gjorde det. Havde du ikke billeder på din musik, blev du ikke set på YouTube, siger han.

Tjente ingen penge på YouTube De første mange år, tjente musikerne ingen penge ved at lægge deres videoer på YouTube. De gjorde det, ifølge Mikael Højris, for at blive set og hørt - for så ville fans måske købe deres musik eller en koncertbillet.

- Det ændrede sig, da YouTube indførte det nuværende system, hvor dem, der har uploadet videoen, får en del af reklameindtægterne. For de store pladeselskaber betød det, at de pludselig kunne tjene penge på musikvideoerne.

Tal fra 2019 viser, at YouTube typisk betaler omkring 28 kroner per 1.000 visninger. For en video som Nicki Minajs Anaconda, der lige nu har 914 millioner visninger, løber det op.

Men reklame-pengene kommer kun de store selskaber til gode, forklarer Mikael Højris.

- Du skal have mere end 1.000 følgere, før du kan tjene penge. Og der skal altså nogle visninger til, før det begynder at batte, siger han.

Mere hud og vold

Ikke nok med at musikvideoerne blev endnu vigtigere for musikerne.

Indholdet i dem ændrede sig også, da YouTube kom til, forklarer Lars Konzack, der er lektor på Københavns Universitet, hvor han forsker i Internetkultur.

- De krav, MTV stillede til en musikvideo, gjaldt pludselig ikke længere. Man kunne vise mere nøgenhed og vold. Og da musikerne kæmpede om youtube-brugernes opmærksomhed, var det med at skille sig ud fra mængden - og en af måderne var ved at lave den mest ekstreme video, siger han.

Videoer som Nicki Minajs 'Ananconda', Rammsteins 'Pussy' eller Peaches’ 'Rub' var nok ikke blevet accepteret på MTV - og hvis de var, var de først blevet sendt sent om natten, vurderer Lars Konzack.

Ud med flow-tv

Sidst i 90'erne, før YouTube, var 14-tommers tv'et det vigtigste på teenageværelset.

Det var her, man kunne se Boogie-listen, Dawsons Creek og MTV (hvis man var så heldig at have den kanal).

Programmer, som forældrene helt sikkert ikke gad at se inde i stuen.

Men da YouTube kom, blev det pludselig ligegyldigt, om du havde dit eget tv. Du kunne se, lige hvad du ville, når du ville.

Og det hele foregik foran computerskærmen.

I løbet af 10'erne begyndte YouTube at stjæle flere og flere seere fra de klassiske tv-kanaler. Særligt de yngre af slagsen.

- YouTube har i den grad tvunget de gode gamle broadcasting-kanaler i defensiven. Seerne er blevet vænnet til, at de kan se, hvad de vil, når de vil. Og så er det altså bare noget helt andet indhold, man finder på Youtube, siger Lars Konzack.

Presset fra YouTube har fået tv-kanalerne til at imitere noget af det, der er populært på nettet, forklarer Niels Brügger, der er professor i medievidenskab på Københavns Universitet.

- YouTube har ændret, hvordan mange tv-programmer ser ud. Der kommer tv-formater ud, der er korte ligesom videoerne på YouTube. Og så behøver produktionen heller ikke altid at se så perfekt ud. Seerne er blevet vant til dårlig lyssætning, grynede billeder, hurtig klipning og grimme beskæringer. Det er med til at give autencitet, siger han.

Han nævner et program som 'Doggystyle' på DR3 som et klart eksempel på, hvordan Youtube direkte har påvirket, hvordan tv ser ud.

Forandrede måden, vi gamer

I computerspillenes barndom var det for mange en ensom affære at spille.

Du sad alene foran din pc-skærm og spillede Half Life, Monkey Island eller Command and Conquer. Men det lavede YouTube også helt om på.

Da YouTube blev lanceret, begyndte gamere over hele verden at kaste sig over platformen - og det at spille computerspil blev pludselig mere socialt.

Spillerne fandt på YouTube nemlig et sted at være sammen om de spil, de elsker.

Det forklarer Hanna Wickes, der forsker i computerspilskultur ved IT Universitetet og tidligere selv designede spil.

- YouTube forandrede computerspillene fundamentalt. Der opstod et sådan et 'iagttager-fænomen', hvor du ser andre spille uden selv at deltage. Fordi spillene er blevet mere komplekse, kan det være ret meningsgivende at se andre spille, siger hun.

Og gaming fylder meget på YouTube. I mange år har gameren Pewdiepie blandt andet haft den youtube-kanal med flest følgere i verden.

Banede vejen for streaming-revolutionen

Den måske allerstørste forandring, YouTube har banet vejen for, er streamingrevolutionen.

Hvis du husker starten af 00'erne, ved du, at fik du ikke set det nyeste afsnit af 'Venner', når det blev sendt, var det bare ærgerligt.

Men det ændrede YouTube.

I 2005 viste de hele verden, at forbrugerne i den grad var klar til at se video på nettet. Og de demonstrerede, at det teknisk var muligt at levere store mængder videoindhold til brugerne, uden videoen skulle loade i timevis, forklarer Lars Konzack.

- Det inspirerede helt sikkert andre. Der var nemlig et helt uberørt marked, siger han Lars Konzack og fortsætter:

- Så i 2007 lancerede Netflix streaming af film og tv-serier. Året efter kom Hulu, og i dag er der jo en overflod af streamingtjenester som Disney+, Amazon Prime og HBO Nordic for bare at nævne nogle få.

Har måske sejret sig selv ihjel

I takt med at streaming - og særligt YouTube - vokser og vokser, er der opstået nye udfordringer.

Det begynder nemlig at være en udfordring at skaffe serverplads nok til de millioner af videoer.

Hele 37 procent af al trafik fra mobiltelefoner går i dag til YouTube. Det er ekstremt store mængder data, de skal håndtere hver eneste dag.

Ifølge en analyse fra Energiministeriet udvikler efterspørgslen på serverplads sig nemlig hurtigere, end nye datacentre kan nå blive bygget.

Indtil videre har Google (og andre) mødt efterspørgslen ved at gøre centrene mere og mere effektive. Men effektiviseringen er ved at have nået sit maksimum, og hvad skal YouTube så gøre?

Måske løser de problemet. Måske har verdens største videotjeneste sejret sig selv ihjel.

Det vil tiden vise.

Credit


Tekst: Jeppe Kyhne Knudsen

Grafik: Mathis Birkeholm Duus

Billedmateriale: Colourbox